Aktualności:

Autor Wątek: Swędzenie  (Przeczytany 12940 razy)

Piotr Kmieć

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 722
    • Zobacz profil
Swędzenie
« dnia: Lipiec 25, 2014, 04:18:56 pm »
Tu padło pytanie: swędzące nagminnie pachy ( rany poprzez drapanie) u 10 letniej dziewczynki i jak sobie tym poradzić.

Aleksandra B
Podobnie jak w przypadku syna pani Marty, tu również mamy trudną rozłąkę. W jego przypadku była faza aktywna, a u pani córki naprawcza. Skoro się powtarza, to ma jakąś szynę. Czy nie jest to związane z trudnym wyjściem do szkoły, kiedy córka nakłada szelki tornistra pod pachy? Oczywiście przyczyn może być wiele, ale związane jest to z dotykiem lub drażnieniem tej części ciała w kontekście rozłąki, która była lub nadal jest dla córki trudna. Może ktoś na siłę, trzymając ją pod pachami powstrzymywał ją od czegoś, co było dla niej ważne.

Piotr Kmieć

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 722
    • Zobacz profil
Swędzenie/Skóra
« Odpowiedź #1 dnia: Lipiec 28, 2014, 01:32:28 pm »
Źródło: http://5prawnatury.pl/wybrane-programy-natury/sbs-naskorka/

W skórze najważniejsze są jej dwie warstwy – naskórek i skóra właściwa.

Te dwie warstwy wykształciły się z różnych listków zarodkowych, dlatego reagują na różne konflikty. Warto o tym pamiętać podczas obserwowania objawów na skórze – ustalenie czy miejsce dotknięte konfliktem należy do naskórka, czy do skóry właściwej ma bardzo ważne znaczenie.

Naskórek  jest sterowany przez sensoryczny ośrodek znajdujący się w korze mózgowej.

Reaguje na konflikt “rozłąka”, “zerwanie kontaktu”.  W przyrodzie rozłąka może nastąpić na skutek rozłączenia się z matką, ze stadem, gromadą. U człowieka rozłąka dotyczyć może rodziny, przyjaciół, ale również miejsca, wydarzenia. Są różne powody rozłąki, czasem można tęsknić za dzieckiem, starym miejscem zamieszkania, czasem można odczuwać chęć porzucenia pracy (rozłączyć się z nią), rozłączyć się z męczącym sąsiadem. Należy tu jednak odróżnić odczucia psychiczne od szoku konfliktowego (tzw. DHS), który  uruchomia tzw. SBS (Specjalny Sensowny Biologiczny Program) naskórka.

Pamiętajmy, że aby przeżyć taki szok konfliktowy związany z rozłąką, musi on być odczuty jako:
- wydarzenie nagłe, zupełnie niespodziewane
- dramatyczne
- odczute w izolacji

Rozłąka może być “chciana” lub “niechciana”, tzn. że możemy chcieć się z kimś rozłączyć, ale możemy też tego nie chcieć.
Widząc objawy na naskórku jak możemy rozpoznać czy przeżyliśmy konflikt chcianej lub niechcianej rozłąki?
Zasada jest następująca:  rozłąka niechciana dotyczy miejsc, w których czujemy się oderwani od ciała bliskiej osoby (dosłownie są to miejsca, którymi przytulamy się do bliskich, łączymy się z nimi na poziomie ciała), zatem będą to: wewnętrzna strona rąk, dekolt, piersi, brzuch, pachwiny, wewnętrzna strona ud. Natomiast rozłąka chciana to wszystkie “zewnętrzne miejsca”, które chcą się rozłączyć z kimś/czymś.

Należy też pamiętać o możliwości odczucia rozłąki lokalnie, czyli w miejscu gdzie faktycznie rozłączyliśmy się z kimś/czymś.

Ważna jest również ręczność osoby, która zareaguje SBS-em naskórka albo po prawej, albo po lewej stronie ciała (patrz ► RĘCZNOŚĆ).

Przebieg SBS-u naskórka:

Faza aktywna - na naskórku pojawiają się owrzodzenia (ubytek tkanek). Te zmiany ciężko dostrzec gołym okiem, ale można je wyczuć – naskórek jest szorstki, łuszczy się, może pękać.  Wrażliwość tego miejsca jest słaba, albo wcale jej nie ma. Medycyna akademicka ten etap określa jako: neurodermitis lub atopowe zapalenie skóry (AZS).

Faza zdrowienia – w zdrowieniu skóra staje się zaczerwieniona, obrzęknięta (wysypka), gorąca, swędzi, może sprawiać wrażenie bolesnej. Powstałe wcześniej owrzodzenia zostają wypełnione nowymi komórkami.  Objawy w fazie zdrowienia definiowane są przez medycynę akademicką jako: egzema, pokrzywka, zapalenie skóry, różyczka, alergia.

Jaki jest biologiczny sens SBS-u naskórka?

Biologiczny sens leży w fazie aktywnej i utracie wrażliwości naskórka. W momencie rozłąki skóra staje się mniej wrażliwa, a tym samym osobnikowi łatwiej jest zapomnieć matkę/dziecko/partnera itp. (stąd w fazie aktywnej możliwe są problemy z pamięcią krótkotrwałą).

Inne tzw. choroby:

Bielactwo

Tu skóra reaguje na konflikt “brutalna/wstrętna rozłąka z osobą, z którą było się bardzo silnie emocjonalnie związanym”. Rozłąka ta posiada aspekt ohydny, np. dziewczynka dowiaduje się, że jej tata zginął w wypadku motocyklowym… głowa roztrzaskana, cała masa mózgowa na szosie (relacja – Neurodermitis i Bielactwo).

W fazie aktywnej mamy do czynienia z owrzodzeniami (ubytkiem) komórek warstwy wewnętrznej naskórka (podstawnej – graniczącej ze skórą właściwą). W tej części wewnętrznej naskórka znajdują się komórki zawierające pigment, które wskutek owrzodzenia zostają zniszczone, co wiąże się z powstawaniem białych plam na naskórku.

W fazie zdrowienia białe plamy powoli znikają (począwszy od ich brzegów).

Łysienie

Włosy są zrogowaciałym ektodermalnym nabłonkiem, także biologiczne konflikty związane z włosami będą charakteryzować się ubytkiem w fazie aktywnej, natomiast w fazie zdrowienia – uzupełnianiem.

Przykład z polskiej strony GNM: młody człowiek, po nagłej śmierci swojej ukochanej babci, która miała zwyczaj głaskać go po głowie, zareagował łysieniem plackowatym (łysienie na środku głowy w kształcie kręgu). Dopiero jak udało mu się rozwiązać swój konflikt zaczęły “kiełkować” mu nowe włosy.

Piotr Kmieć

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 722
    • Zobacz profil
Re: Swędzenie
« Odpowiedź #2 dnia: Lipiec 28, 2014, 05:04:53 pm »
Padło pytanie o swędzenie skóry u dziecka.

Prawa Natury
warto zwrócić również uwagę na których partiach ciała występuje uczulenie - to może dać trop, czy rozłąka jest chciana czy niechciana. Te suche miejsca to aktywność, a te czerwone, swędzące to zdrowienie - to też jakiś trop. Może Pani obserwować kiedy objawy się pojawiają, na pewno są momenty kiedy ustępują, a kiedy się nasilają. np. dziewczynka po powrocie z przedszkola ma czerwoną i swędzącą dłoń. czy dotyka czegoś nieprzyjemnego - dywan w przedszkolu, zabawki? Po paru rozmowach okazuje się, że dziewczynka "chodzi w parze" po sali z chłopcem, który "śmierdzi i jest brudny" - jak to ona określa. 6 latki są bezpośrednie, szczere i dobrze się z nimi rozmawia  Także polecam najpierw rozmowę z dzieckiem.